Ski-Fit winterprogramma

De wintersport is weer geboekt, laat die sneeuw maar komen!

Ski-Fit winterprogramma

Het is weer zover… De wintersport is weer geboekt, laat die sneeuw maar komen!

Een leuke wintersportvakantie begint met een goeie voorbereiding. Als je jaarlijks op wintersportvakantie gaat zal je wel weten dat je heel wat andere spieren gebruikt dan in het dagelijkse leven. Of je nu gaat snowboarden of gaat skiën, een preventieve training van je spieren kan heel wat ellende voorkomen. Begin daarom zo’n 8 weken voor je vertrek met spierversterkende oefeningen. Zo voorkom je niet alleen blessures maar verstevig je ook de spieren die je zal gebruiken.

Focus op de beenspieren

Tijdens een skivakantie zien vooral de beenspieren af. Alle spieren in je benen komen in actie: de bovenbeenspieren, de dijbeenspieren, de kuitspieren, de liesspieren… delen van je lichaam die tijdens het dagelijkse leven veel minder worden aangesproken. Vandaar het belang van training.

Traplopen is een heel efficiënte oefening. Je traint er dezelfde spieren mee die je ook tijdens het skiën en het snowboarden gebruikt. En zo zijn er tal van eenvoudige manieren om je spieren te trainen: doe elke dag wat kniebuigingen, of trek een paar keer per dag je tenen op (goed voor spieren aan de voorkant van je onderbeen).

Krijg het niet op je heupen

Ook je heup en romp krijgen het tijdens de wintersport hard te verduren. Maar met de nodige spierversterkende oefeningen vermijd je ondraaglijke spierpijn. Een voorbeeldje: ga op je rechterzij liggen met je benen tegen elkaar. Steun op je rechter onderarm, zodat dat je schouders de grond niet raken. Til dan je linkerbeen op naar een hoek van 45 graden en laat het been daarna weer zakken (zonder je rechterbeen te raken). Herhaal deze oefening een paar keer per dag met beide benen.

De onvermijdelijke rug- en buikspieren

Tijdens het snowboarden of skiën, worden ook je rug- en buikspieren belast. Opnieuw spieren die we in het dagelijkse leven vaak makkelijk (te) weinig trainen. Voldoende stevigheid en stabiliteit is nochtans belangrijk om blessures te voorkomen. Het is dan ook aangeraden om minstens een paar keer naar de sportschool te trekken en specifieke oefeningen voor buik en rug te doen.

Het Ski-Fit winterprogramma bij Welten Fysio & Fitcentre zorgt ervoor dat u in groepsverband op een leuke en sportieve manier bovenstaande spieren optraind voor de wintersport. Het programma duurt 4 maanden (november, december, januari en februari).

Kosten? € 90,- voor 4 maanden. Al lid? Doe lekker mee! Het ski programma valt gewoon in uw abonnement!
Start op donderdag 2 november a.s., 20.30-21.30u